Menikmati permandangan Bandaraya Pulau Pinang (city route) dan kedamaian pantai (beach route) dengan PENANG HOP-ON HOP-OFF TOUR BUS

Salah satu tarikan percutian di Pulau Pinang adalah PENANG HOP-ON HOP-OFF TOUR BUS. Bas dua tingkat (double decker) yang bahagian tingkat atas dibahagikan kepada tempat berbumbung dan tanpa bumbung. Kalau cuaca tak panas, tak hujan, aku cadangkan duduk la kat bahagian yang tak berbumbung tu, baru la rare sikit. Kalau tak rasa cam naik bas biasa je la.
Penang hop-on hop-off tour bus

Tingkat atas bas berbumbung

Tingkat atas bas tanpa bumbung
Korang boleh pilih sama ada nak naik bas City route ataupun Beach route. City route ni bas akan pusing kawasan bandar. Boleh tengok-tengok bangunan bersejarah, tempat-tempat famous, komtar dan lain-lain. Untuk city route ni, ada 13 tempat perhentian (stop01 - stop13). Stop01 ni dekat Gurney Drive. Kat sini adalah titik mula bas dan boleh pilih laluan City route or Beach route di sini. Hanya di stop01 je boleh pilih ye korang. Kalau korang sebagai contoh nak ke Beach route, tapi sekarang korang berada di laluan City route, maka korang kena naik dulu bas City route hingga ke stop01. Kat stop01 baru tukar ke Beach route. Macam kes aku, aku nak naik Beach route, tapi aku berada di stop07 (Chowrasta) City route. So, aku naik di situ hingga ke stop01.
Secara ringkasnya untuk laluan City route, stop01(Gurney Drive) => stop02(Botanical Garden) => stop03(Penang Hill) => stop04(Kekloksi) => stop05(Times Square) => stop06(Komtar) => stop07(Chowrasta) => stop08(Unesco Heritage) => stop09(Clan Jetties) => stop10(Cruise) => stop11(St. George) => stop12(Blue Mansion) => stop13(Kelawei).
Stop07 Chowrasta - City route
Bagi yang inginkan permandangan yang mendamaikan, boleh naik Beach route. Laluan ni adalah laluan disepanjang pantai hinggs ke Taman Rimba. Beach route ni ada lebih kurang 9 tempat perhentian. Berbeza dengan City route, Beach route mengunakan jalan yang sama pergi dan balik. Maksudnya kita akan lihat pantai yang sama dengan pantai yang kita lihat masa kita menuju ke stop22( check point akhir).
Secara ringkas, laluan Beach route, stop01(Gurney Drive) => stop14(Straits Guay) => stop15(Flamingo) => stop16(Miami Beach) => stop17(Holiday Inn) => stop18(Hard Rock) => stop19(Tropical Spice) => stop20(National Park) => stop21(Entopia) => stop22(Taman Rimba). Kemudian berpatah balik hingga ke stop01.
map laluan city route (merah) dan beach route (hijau)
Dari segi tiket pula, aku bagi harga pemegang mykad la ye. Ada tiga jenis tiket yang ada sama ada kita nak yang 24 jam, 48jam atau pun single trip. Harga untuk ketiga-tiga jenis tiket ni adalah seperti di bawah:

kategori 24 jam
dewasa - RM19
kanak-kanak - RM12

kategori 48 jam
dewasa - RM32
kanak-kanak - RM20

kategori single trip
dewasa - RM10
kanak-kanak - RM5

***kanak-kanak bawah 5 tahun- FREE

Bagi kategori 24jam dan 48jam, bermaksud kita boleh hop on, hop off bas sebanyak mana yang korang suka dengan syarat mesti la dalam tempoh yang telah ditetapkan mengikut pilihan tiket. Maknanya boleh turun disetiap hentian dan naik semula mengunakan tiket yang sama. Untuk kategori single trip pula, apabila korang dah turun, untuk naik semula korang akan dikenakan tiket semula.
Tiket ni nak beli kat mana? paling mudah, korang naik je dulu bas. Akan ada sorang staf akan entertain korang (bukan pemandu bas) berkenaan pembelian tiket ni. Akhir sekali aku sediakan sedikit video tour hop-on hop-off bus ni.

No comments:

Post a Comment