Makan tengahari di Bawal Goreng Kelapa Sawit, Juru Pulau Pinang

Ok, apa kena mengena kelapa sawit dengan bawal goreng? Sebenarnya kedai ni orang panggil bawal goreng kelapa sawit disebabkan kedai ni tempat makannya di bawah pokok kelapa sawit. Tempat tumpuan orang ramai waktu tengahari di Juru, Pulau Pinang, bukan saja dari orang melayu, orang cina dan india pun turut datang ke bawal goreng kelapa sawit ni. Kalau dari simpang tiga Mac Donald Juru tu, ambil ke kiri terus ke Jalan Tok Kangar. Bawal goreng kelapa sawit kat area-area situ sebelah kanan jalan.
bawal goreng panas-panas
Ikan bawal digoreng panas-panas, diangkat dari kuali terus ke pinggan korang. Nak minta ikan lain, takde ek...keli pun takde...hal ada bawal sahaja yang digoreng panas-panas. Bukan la bermaksud korang datang sini just makan bawal goreng dengan nasi kosong je...hahahaha... Ada banyak lagi lauk di sini, macam-macam gulai, sayur dan lain-lain.
pelbagai lauk pauk
Tempat makan disediakan khemah yang besar di bawah beberapa batang pokok kelapa sawit. Selain air bancuh (kopi, teh, teh tarik etc), di sini juga ada jual air tebu dan air kelapa sama ada gelas besar ataupun gelas kecil.
gerai air kelapa

khemah makan bawah pokok kelapa sawit

tempat ambil nasi, lauk, sebahagian ada tempat makan

tempat goreng ikan bawal
Satu lagi yang menarik Bawal Goreng Kelapa Sawit ni, tempat parking yang luas dan selesa. Tak payah nak berebut-rebut, walaupun ramai orang datang, parking bukanlah satu masalah besar.
tempat parking Bawal Goreng Kelapa Sawit
Bagi yang tak biasa dengan kawasan Juru ni, maybe lebih mudah bagi korang untuk ikut je gps koordiant. Justeru itu, bagi merealisasikan usaha pencari korang, di sini aku sertakan gps koordinat dan juga google map sebagai rujukan korang.
gps Bawal Goreng Kelapa Sawit Juru : 5°19'12.5"N 100°25'59.9"E

3 comments: