Lepak di Taman KLCC, Menara Berkembar Petronas

Menara Berkembar Petronas
Menara Berkembar PETRONAS (PETRONAS Twin Towers) di Ampang, Kuala Lumpur pernah menjadi bangunan tertinggi di dunia sebelum di atasi oleh Burj Khalifa dan menara Taipei 101. Sekarang ni Menara Berkembar Petronas dari segi kedudukannya telah jatuh ke banguan ke-11 tertinggi di dunia. Menara Berkembar Petronas memegang gelaran bangunan tertinggi dari tahun 1998 hingga 2004 dari segi ukuran dari aras pintu masuk utama hingga atas struktur, iaitu rujukan ketinggian asli yang digunakan oleh pertubuhan antarabangsa Majlis Bangunan Tinggi dan Habitat Bandar sejak tahun 1969 (tiga kategori ketinggian tambahan diperkenalkan ketika menara ini hampir disiapkan pada tahun 1996). Menara berkembar petronas ni telah menjadi mercu tanda untuk bandaraya Kuala Lumpur. Selain itu, satu lagi binaan yang juga menjadi mercu tanda bandaraya Kuala Lumpur adalah menara Kuala Lumpur yang terletak tidak jauh dari Menara Berkembar Petonas ni.
Menara Kuala Lumpur tu maybe next posting aku cuba post la dalam blog ni, sebab aku tak berkesempatan lagi untuk melawat ke menara KL tu. Di Menara Berkembar Petronas ni, aku just jalan-jalan makan angin kat kawasan taman KLCC tu je. Dekat taman tu pun dah best. Ramai orang lepak petang-petang sambil ambil gambar berlatar belakangkan bangunan twin towers tu. Kalau korang nak jogging pun ok gak kat sini. Ada taman mainan kanak-kanak, kolam yang besar yang ada air pancut. Kalau malam lagi cantik air pancut tu. Siap air pancut berirama yang berwarna-warni. 
ramai orang dok melepak tepi tasik petang-petang
pemandangan waktu malam...
aku juga ada rakam suasana taman KLCC ni sebagai kenangan-kenangan. Korang boleh tengok video tu kat bawah ni.
Tempat ni memang famous pun. So tak susah nak cari. Dari jauh pun dah boleh nampak. Walaubagaimanapun, aku bagi juga la gps koordinat dan google map sebagai panduan ke sini.
gps koordinat : 3°09'28.1"N 101°42'43.0"E

No comments:

Post a Comment