Makan Yong Tau Foo famous Bagan Ajam, Pulau Pinang

Yong Tau Foo Bagan Ajam
Yong tau foo ni start beroperasi pukul 4 petang. Sesuai la yong tau foo ni untuk makan petang-petang. Kedai yong tau foo ni sebenarnya terletak dalam medan selera a.k.a food court atau lebih spesifik medan selera ni, diorang panggil Taman Selera EMBA. Sampai sekarang aku masih compius kenapa diorang panggil taman, tempat makan kot..Lokasinya di area Pantai Bersih Bagan Ajam, cxamndsx,xdlrdmButterwoth. Korang kena masuk agak ke dalam sikit. Dekat area tu ada dua food court yang berdekatan. Korang kena cari fourt macam gambar yang aku snap kat bawah ni.

Taman Selera EMBA Bagan Ajam (food court a.k.a medan selera)
Food ni betul-betul bertentangan dengan rumah flat dan juga berdekatan dengan sekolah Men. Keb. Dato' Onn. Yong tau foo ada dekat kedai hujung kiri. Nak pilih yong tau foo ni kena beratur dulu. Lepas dah pilih semua bahan yang korang suka tadi, seterusnya korang kena pilih nak makan yong tau foo sama ada dengan mee. bihun ataupun koay teow. Lagi satu kuah di sini guna kuah sup. Kuah sos hitam pekat tu takde ek kat sini. Dah settle pilih semua bagai, nanti diorang akan hantar makanan tu ke meja korang. Harga semangkuk yong tau foo tu ada di selit di bawah mangkuk tu. Harga ikut apa yang korang pilih tadi la kan.
semangkuk yong tau foo

dari dalam food court, boleh nampak rumah flat

ada banyak deretan kedai makan dalam Taman Selera EMBA
Selain yong tau foo, korang boleh juga try makan makanan yang lain di Taman Selara EMBA ni. Aku nak cuba makan cucur udang...ada orang cakap cucur udang pun sedap kat sini. Tapi malangnya kedai cucur udang tak buka pulak. So, aku terjah la pulak kedai mee goreng. Mee goreng pun sedap beb...aku suka la...kalau datang sini lagi boleh repeat makan mee goreng ni lagi. 

mee goreng
Jika korang nak datang ke sini, dan tak tahu Bagan Ajam tu kat mana...korang boleh guna gps koordinat dan juga google map sebagai rujukan korang.
gps koordinat : 5°26'51.4"N 100°22'48.4"E

No comments:

Post a Comment