Jalan-jalan ke Bukit Bendera, Pulau Pinang

Bukit ini dahulunya dibuka oleh penjajah untuk menanam tamanan strawberry. Tetapi sekarang ini digunakan orang Malaysia dan para pelancong untuk untuk melihat keindahan bandaraya Georgetown dari atas bukit dengan bertemankan cuaca yang sejuk.
Suhunya sejuk boleh mencecah 21 darjah Celcius. Jadi memang nyaman untuk korang nak datang melawat. Apa lagi kalau korang berehat sambil minum kopi panas di atas bukit ini sambil melayan panorama kawasan bandar dan laut Penang.
kereta kabel bukit bendera di puncak bukit
kereta kabel bukit bendera di puncak bukit
stesen kaki Bukit Bendera, beli tiket di sini.
stesen kaki Bukit Bendera, beli tiket di sini.
Selain tu, korang juga boleh menaiki trem, melawat muzium burung hantu, menjamu selera atau bersolat di masjid kecil di sini. Tarikan lain di Bukit Bendera, korang boleh cuba The Habitat ataupun Muzium Kamera.
ada cafe di atas ni - cliff cafe
ada cafe di atas ni - cliff cafe

permandangan bandaraya Goerge Town
permandangan bandaraya Goerge Town
Pada zaman penjajah dulu, satu-satunya jalan ke sini ialah dengan berkuda. Tapi kini korang boleh ke sini dengan mudah. Kereta kabel Swiss yang moden dan berhawa dingin bersedia membawa ratusan orang yang beratur di stesennya.
Ada juga yang nak lebih extreme dengan jungle trekking untuk ke atas bukit. Ada laluan khas untuk korang lalu. 
Kalau korang datang waktu cuti sekolah, korang kena hadap la dengan orang ramai sehinggakan beratur nak nak train pun boleh sampai sejam lebih.
GPS koordinat Bukit Bendera : 5°24'30.5"N 100°16'38.4"E atau 5.408464, 100.277330

No comments:

Post a Comment